zm_ndd

Cumartesi

şimdi yer vereceğim 'zamana dair' metin daha önce bahsettiğim ve içinden alıntı yaptığım bir kitaptan: Zaman Kavramı. daha önceki bahsi, eski zaman metinlerinde geçtiği için kitabın künyesini tekrar yazmakta fayda var. kitap imge yayınlarından ve aristoteles, augustinus ve heidegger'ın zaman üzerine yazdıklarından bir derleme. ben aristoteles'in Fizik'inden yapılmış bir alıntıyı almıştım buraya. bu kez augustinus'a ait bölümden -şimdilik- bir paragrafı yazacağım. daha önce de belirtmiştim ama yinelemekte mahsur yok; kitap, zaman kavramıyla özellikle felsefeye konu olan haliyle ilgileniyorsanız, fazlasıyla keyif verici, çabucak tükeniveren bir kitapçık.

"Nitekim zaman nedir? kim bunu kolaylıkla ve hemen tanımlayabilir? kim onu sözcüklere dökecek denli, en azından düşünceyle kavrayacak? ama konuşma sırasında, zamandan daha yakın ve daha bilinir birşey söyleyebilir miyiz? ondan söz edince kesinlikle onu anlıyoruz, bir başkası ondan sözedince de gene anlıyoruz? öyleyse zaman ne? eğer hiçkimse bunu benden sormasa biliyorum; ama soran kişiye açıklamak istesem bilmiyorum. gene de kesinlikle şunu söyleyebilirim: hiçbirşey olmamış olsaydı, geçmiş zaman olmazdı; hiçbirşey olacak olmasaydı gelecek zaman olmazdı; hiçbirşey olmasa şimdiki zaman olmazdı. o halde şu iki zaman, -geçmiş ve gelecek- geçmiş artık olmadığına göre, gelecek de henüz olmadığına göre, ne biçimde vardır? yine şimdiki zaman eğer hep şimdi olsaydı, geçmişte kaybolmasaydı, artık 'zaman' olmazdı, bengilik olurdu. o halde 'şimdi'nin 'ne zaman' olması için geçmişte kaybolması gerekiyorsa, hangi anlamda ona "vardır" diyebiliriz? madem ki varolmasının nedeni varolmayı bırakması oluyor, bu durumda varolmamaya gittikçe 'zaman' olduğunu söylememiz doğru oluyor."

Bu bölüm, kitaba, Augustinus'un İtiraflar'ından alınmış. bölüm 14. Kitabı Saffet Babür çevirmiş. ayrıca elimdeki kitabın mayıs 1996(1.) baskısı.

Etiketler: ,